Oppimisvaikeuksista kärsivien huomioiminen pääsykokeissa

Kesän lähestyessä hurjaa vauhtia monet valmistautuvat taas jännittyneinä tuleviin pääsykokeisiin. Kaikilla on toive päästä haaveidensa ammattiin ja myöhemmin mukaan työelämään. Vuonna 2020 voimaan tulleen todistus- ja pääsykoevalinnan muutoksen jälkeen ammattikorkeakoulujen koulutusohjelmiin on haettu lähes samalla pääsykokeella. Esimerkiksi sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan pääsykoe sisältää osiot päätöksentekotaidoista, opetus- ja englannin kielestä, matemaattisista taidoista sekä eettisistä taidoista. Seurattuani muutaman vuoden koulutuksiin valituiksi tulleita, olen ollut huolissani oppimisvaikeuksista kärsivien henkilöiden mahdollisuudesta päästä jatko-opiskelemaan. Nykyinen pääsykoejärjestelmä ei mittaa mitenkään esimerkiksi henkilön sosiaalisia- tai ryhmätyöskentelytaitoja, motivaatiota tai luovuutta. Nämä ovat kuitenkin ominaisuuksia, jotka ovat työelämäsaralla erittäin tärkeitä ja usein esimerkiksi lukivaikeudesta kärsivillä vahvoja ominaisuuksia.

Nykyinen koe testaa sen sijaan muun muassa lukemisen ja kirjoittamisen nopeutta, ulkoa muistamisen tarkkuutta ja luetun ymmärtämistä, mitkä ovat puolestaan haastavia osa-alueita oppimisvaikeudesta kärsiville. Itse olen suorittanut tähän mennessä kaksi ammattikorkeakoulututkintoa sekä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon vaikeasta lukivaikeudestani huolimatta. Olen päässyt sisään koulutuksiin lukivaikeuden tuomien hyvien ominaisuuksieni avulla, ja opinnoissa sekä työelämässä olen aina pärjännyt sinnikkyyteni, periksiantamattomuuteni ja ongelmanratkaisutaitojeni myötä. Into uuden oppimiselle ja itsensä kehittämiselle on edelleen suuri. Nykyisen pääsykoekäytännön myötä en pysty kuitenkaan hyödyntämään juurikaan omia vahvuuksiani vakuuttaakseni valitsijat omasta osaamisestani ja motivaatiostani. Näin ollen yliopiston ovia en ole saanut myöskään aukeamaan avoimen opinnoistani huolimatta. Onneksi näin usean ammatin omaavana on olemassa myös muita vaihtoehtoja kehittää itseään. Minua harmittaa kuitenkin niiden lukuisten oppimisvaikeuksista kärsivien puolesta, jotka eivät pääse opiskelemaan edes ensimmäiseen ammattiin ammattikorkeakoulun puolella vain siitä syystä, että valintakokeet ovat muuttuneet hyvin yksipuolisesti taitoja testaavaksi. Toivottavasti erilaiset oppijat pystyttäisiin jatkossa huomioimaan myös pääsykokeissa paremmin.

Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin valmistuville!

Jätä kommentti

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus